A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Буцький ліцей Буцької селищної ради Черкаської області

Наказ про підсумки моніторинг стану викладання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1-4 класах

Дата: 30.01.2023 10:12
Кількість переглядів: 65

Про підсумки моніторинг стану

викладання інтегрованого курсу

 «Я досліджую світ» у 1-4 класах

 

 

 

Відповідно до концептуальних засад реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа», згідно плану роботи закладу освіти на 2022/2023 навчальний рік та перспективного плану вивчення стану навчання предметів інваріантної частини навчального плану, з метою перевірки стану навчання предмета «Я досліджую світ» учнів 1-4-х класах, дотримання  вимог листа Міністерства освіти і науки України від 19.08.2022 № 1/9530-22 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році», застосування учителями Русаловською В.І. (1-й клас), Чечуркою В.А. (2-й клас) ігрових методів навчання, Палієко А.Ю.(3-й клас), Павленко Т.А. (4-й клас) діяльнісного підходу на інтегровано-предметній основі  та формування в учнів цілісного образу світу в процесі засвоєння різних видів соціального досвіду, світоглядних орієнтацій, формування ключових компетентностей, необхідних для життя та продовження навчання  у лютому 2023 року було проведено моніторинг викладання інтегрованого курсу «Я досліджую світ».

 У початковій школі природнича, громадянська та історична, соціальна та здоров'язбережувальна освітні галузі реалізовуються в інтегрованому курсі за різними видами інтеграції через предмет «Я досліджую світ» за програмами:

  • 1-2 класи – за Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти (1-4 класи), розробленою під керівництвом Р.Б.Шияна, затвердженою наказом МОН від 08.10.2019 №1272;                                                                                                        
  • 3-4 класи – за Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти (1-4 класи), розробленою під керівництвом Р.Б.Шияна,  затвердженою наказом МОН від 08.10.2019 N 1273).

Для розв'язання учнями практичних завдань у життєвих ситуаціях залучаються навчальні результати з інших освітніх галузей. Метою навчальної програми «Я досліджую світ» є особистісний розвиток молодших школярів на основі формування цілісного образу світу в процесі 38 засвоєння різних видів соціального досвіду, який охоплює систему інтегрованих знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності та соціальної практики, способи дослідницької поведінки, які характеризують здатність учнів розв'язувати практичні задачі. Досягнення поставленої мети передбачає розв’язання таких завдань:

  • формування дослідницьких умінь, опанування доступних способів пізнання себе, предметів і явищ природи і суспільного життя (спостереження, обстеження, дослід, практична робота, вимірювання, систематизація, класифікація, встановлення логічної та часової послідовності подій, критична оцінка побаченого (почутого), встановлення зв’язків і залежностей в природі і суспільстві, між станом довкілля і діяльністю людини, впливу поведінки на здоров'я та безпеку, залежності результату від докладених зусиль, аналіз наслідків ризикованої поведінки);
  • виховання активної позиції щодо громадянської і соціальнокультурної належності себе і своєї родини до України, інтересу до пізнання історії та природи свого краю і країни; пошани до символів держави, ініціативної поведінки у громадських акціях, у відзначенні пам'ятних дат і подій;
  • розвиток толерантності у соціальній комунікації, ціннісного ставлення до природи та її пізнання, до приватного життя інших людей, усвідомлення правової відповідальності у ситуаціях застосування норм і правил життя в суспільстві, інші соціальні навички щодо взаємодії і співпраці в різних видах діяльності;
  • створення умов для самовираження учнів у різних видах діяльності, становлення екологічно грамотної та соціально адаптованої особистості.

 Тематичну основу курсу складають змістові лінії, які визначені Державним стандартом початкової освіти і охоплюють складники названих вище галузей в їх інтегрованій суті, а саме:

  • «Людина» (пізнання себе, своїх можливостей; здорова і безпечна поведінка);
  • «Людина серед людей» (стандарти поведінки в сім'ї, в суспільстві; моральні норми; навички співжиття і співпраці);
  • «Людина в суспільстві» (громадянські права та обов'язки як члена суспільства. Пізнання свого краю, історії, символів держави. Внесок українців у світові досягнення);
  • «Людина і світ» (толерантне ставлення до різноманітності світу людей, культур, звичаїв);
  • «Людина і природа» (пізнання природи; взаємозв'язок об'єктів і явищ природи; рукотворний світ людини; відповідальна діяльність людини у природі; роль природничих знань і технологій у житті людини; залежність між діяльністю людини і станом довкілля).

   Типова навчальна програма дала змогу вчителям самостійно обирати й формувати інтегрований та автономний спосіб подання змісту із освітніх галузей Стандарту, добирати дидактичний інструментарій, орієнтуючись на індивідуальні пізнавальні запити і можливості учнів (рівень навченості, актуальні стани потреб, мотивів, цілей, сенсорного та емоційно-вольового розвитку). Особливого значення у дидактико-методичній організації навчання надається його зв'язку з життям, з практикою застосування здобутих уявлень, 39 знань, навичок поведінки в життєвих ситуаціях. Обмеженість відповідного досвіду учнів потребує постійного залучення й аналізу їхніх вражень, чуттєвої опори на результати дослідження об'єктів і явищ навколишнього світу. Педагогічна стратегія, яка опиралась на наслідувальні механізми у розвитку пізнавальних процесів молодших школярів, і передбачала пріоритетне використання зразків, алгоритмів, поетапного контролю й корекції, збагачується полісенсорним підходом, що зумовлює дослідницьку поведінку учнів, сприйняття ними властивостей і якостей предметів і явищ природного і соціального оточення, спрямовуються у сферу пошукової діяльності. На основі Типової програми вчителі створювали різні варіанти інтегрованої програми за таким алгоритмом:

  • визначення цілей навчання;
  • створення картки понять з інших предметів (асоціативної павутинки, курсів, галузей, які допоможуть досягти цілей);
  • структурування програми за темами;
  • вибір діяльності учнів, яка забезпечить інтегроване навчання;
  • розроблення показників досягнення очікуваних результатів.

   Можливі засоби інтеграції в процесі реалізації програми «Я досліджую світ» передбачають включення учнів у практику виконання різноманітних завдань дослідницького характеру, а саме:

  • дослідження-розпізнавання (Що це? Яке воно? Обстеження за допомогою органів чуття, опис, порівняння з іншими предметами, явищами;
  • спільне – відмінне, до якого цілого воно належить);
  •  дослідження-спостереження (Як воно діє? Що з ним відбувається? Для чого призначене?); ˗ дослідження-пошук (запитування, передбачення, встановлення часової і логічної послідовності явищ, подій; встановлення причинно-наслідкових зв’язків (Чому? Яким чином? Від чого залежить? З чим пов’язано?), догадка, висновок-узагальнення).

   Контроль і оцінювання навчальних досягнень здобувачів здійснюються на суб’єкт-суб’єктних засадах, що передбачає систематичне відстеження їхнього індивідуального розвитку у процесі навчання. За цих умов контрольно-оцінювальна діяльність набуває для здобувачів формувального характеру. Контроль спрямований на пошук ефективних шляхів поступу кожного здобувача у навчанні, а визначення особистих результатів здобувачів не передбачає порівняння із досягненнями інших і не підлягає статистичному обліку з боку адміністративних органів. Упродовж навчання в початковій школі здобувачі освіти опановують способи самоконтролю, саморефлексії і самооцінювання, що сприяє вихованню відповідальності, розвитку інтересу, своєчасному виявленню прогалин у знаннях, уміннях, навичках та їх корекції. Навчальні досягнення здобувачів у 1-4 класах підлягають вербальному, формувальному оцінюванню.

   Формувальне оцінювання має на меті:

  • підтримати навчальний розвиток дітей;
  • вибудовувати індивідуальну траєкторію їхнього розвитку;
  • діагностувати досягнення на кожному з етапів процесу навчання; вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню;
  • аналізувати хід реалізації навчальної програми й ухвалювати рішення щодо корегування програми і методів навчання відповідно до індивідуальних потреб дитини; мотивувати прагнення здобути максимально можливі результати;
  • виховувати ціннісні якості особистості, бажання навчатися, не боятися помилок, переконання у власних можливостях і здібностях.

   Підсумкове оцінювання передбачає зіставлення навчальних досягнень здобувачів з конкретними очікуваними результатами навчання, визначеними освітньою програмою.

   У 1-4 класах НУШ інтегрований курс «Я досліджую світ» вивчають 56 учнів. Порівнюючи результати вербального оцінювання (формувального з підсумковим), можна вважати, що учнів засвоїли програмні вимоги на 100%. Вони мають уявлення про поняття в межах кожної теми, виявляють інтерес, наводять приклади відповідно обговорюваного, класифікують предмети, поняття за певними ознаками, виконують дослідницькі завдання, займаються пошуковою діяльністю, застосовують знання на практиці, збирають та аналізують інформацію тощо.

   Таким чином складена характеристика особистих досягнень учнів 1-4 класів:

  • мають значні успіхи – 24 (42,8%);
  • демонструє помітний прогрес – 13 (23,2%);
  • досягає результату з допомогою вчителя – 15 (26,8%);
  • ще потребує уваги і допомоги – 4 (7,2%).

   Отже, значна частина учнів на належному рівні засвоїла програмовий матеріал. Із вище викладеного,

 

НАКАЗУЮ:

1.Учителям початкових класів:

1.1.  Продовжити роботу із формування у здобувачів освіти необхідних ключових і предметних компетентностей відповідно до освітньої програми під час викладання предмета «Я досліджую світ».

Постійно

1.2. Забезпечувати оптимальне поєднання індивідуальних, групових, колективних форм роботи, урізноманітнювати домашні завдання, практикувати різнорівневі класні та домашні завдання, раціонально використовувати час на уроці.

Постійно

1.3. Залучати учнів до дослідницької роботи, формувати навички життєвих компетентностей через використання внутрішньопредметних і міжпредметних зв’язків з метою сприяння цілісності результатів початкової освіти та переносу вмінь у нові ситуації.

Постійно

 1.4. Стимулювати мотиваційну діяльність учнів через застосування творчих форм, методів, технологій навчання.

Постійно

1.5. Проводити індивідуальну роботу з учнями, які недостатньою мірою засвоїли програмовий матеріал.

Протягом навчального року

 

2. Керівнику методичного об’єднання вчителів початкових класів Павленко Т.А.:

2.1. Обговорити на засіданні методичного об’єднання вчителів початкових класів результати проведеного моніторингового дослідження з предмету «Я досліджую світ» в учнів 1-4 класів.

Березень   2023 року

2.2. Спланувати заходи щодо підвищення мотиваційної складової учнів початкових класів.

Березень   2023 року

 

 

 

 

   Директор                                                                       Олексій СВИСТУН


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень