A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Буцький ліцей Буцької селищної ради Черкаської області

Наказ про підсумки моніторингу стану викладання біології у 6-11 класах

Дата: 10.04.2023 16:56
Кількість переглядів: 724

Про підсумки  моніторингу стану

викладання біології  у 6-11 класах

 

Згідно  плану роботи  Буцького ліцею у квітні місяці проводився моніторинг  стану викладання та рівень навчальних досягнень учнів  з біології і екології.

Головна мета моніторингу  – виявити  об’єктивну картину  стану викладання та рівня навченості учнів з біології  6-9 класи і біології і екології 10-11 класи.       

У процесі вивчення було проведено перевірку :

- кадрового забезпечення;

-нормативно-правового  забезпечення викладання предмета;

- забезпечення підручниками;

- матеріально-технічного забезпечення викладання предмету;

- роботи з обдарованими та здібними учнями;

- результативність навчання учнів

Предмети  «Біологія», «Біологія і екологія »  у  закладі   викладають 2 вчителі, які мають повну вищу педагогічну фахову освіту. Балагута Ф.М. учитель географії і біології має педагогічний стаж 29, вищу кваліфікаційну категорію. Викладає біологію у 8-11 класах. Іванюк О.Я. учитель біології та хімії,  викладає біологію у 6-7 класах має педагогічний стаж 15 років та кваліфікаційну категорію спеціаліст І категорії.

Педагоги, постійно вдосконалюють свій фаховий рівень беручи участь у інтернет-семінарах, вебінарах  тощо,  проходять   вчасно курси підвищення кваліфікації при КНЗ Черкаському обласному інституті післядипломної освіти педедагогічних  працівників.

Предмет «Біологія»   у закладі  викладаються за чинними програмами, що рекомендовані МОН України для використання у 2022 – 2023 навчальному році.

6-9 класи – Програма з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновлена), затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.

10-11 класи рівень стандарту - Програма з біології і екології 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів: рівень стандарту, зі змінами, затвердженими наказом МОН України від 23.10.2017 р № 1407.

         Календарне планування педагогів складено відповідно до діючих програм. Навчальний матеріал розділений за темами, кількість демонстрацій, лабораторних дослідів розрахункових задач, практичних робіт відповідає вимогам програм. Чітко ведеться тематичний облік знань. Аналіз стану ведення класних журналів виявив, що вчителі дотримуються інструктивно-методичних рекомендацій щодо вивчення біології у 2022/2023 навчальному році, записи до класних журналів проведять  вчасно, оцінки виставленні за всі види робіт, що підлягають оціненню. Навчальні досягнення учнів оцінюються відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з біології та екології . Учителі мають поурочні плани як друковані так і написані у окремих зошитах.

         Учні для виконання письмових робіт мають зошити для класних та домашніх робіт, а також зошити поточного та тематичного  оцінювання,  зошити для  лабораторних досліджень  і  практичних робіт.

      Усі   учні 6-11 класів на 100% забезпечені нині діючими підручниками різних авторів.

При вивченні біології важливе місце посідає матеріально-технічне забезпечення. У закладі  є  інтегрований  кабінет біології, де створено навчальне біологічне середовище  є підсобне приміщення для зберігання навчально-матеріальної бази. Але в силу об'єктивних причин кабінет біології не задовільняє сучасних потреб біологічної науки.

Навчання учнів з предмета проводиться на базі кабінету, який приблизно на 60-70% забезпечені натуральними об'єктами, на 40% — приладами та пристосуваннями, на 40 % — програмним забезпеченням, на 75 - 80 % — таблицями, що в цілому дає змогу виконувати навчальну програму. У  кабінеті біології є мультимедійна дошка, що значно полегшує подання навчального  матеріалу, багато демонстраційного матеріалі немає. Згідно Типового переліку навчально-наочних посібників та обладнання загального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів, затвердженого наказом МОН України від 14.12.2012 № 1423 відповідність матеріально-технічної бази кабінету біології недостатня.

Під час моніторингу  було відідано уроки  з біології і виявлено наступне, що вчителі біології активно впроваджують у освітньому процесі інтерактивні технології. Практикують  різні типи уроків: уроки засвоєння нових знань, формування нових знань і вмінь, комбіновані, уроки-ігри, уроки-конференції, нестандартні уроки узагальнення і систематизації, інтегровані. Під час вивчення нового матеріалу, закріпленні знань та при перевірці домашнього завдання уміло використовує елементи інтерактивних технологій,  організовують роботу учнів в малих та великих групах.

         В системі роботи  вчителів намітилися тенденції, які проявляються у пошуку нетрадиційних форм та методів навчання, більш дієвому диференційованому підходу до школярів з урахуванням їхніх індивідуальних здібностей, нахилів і потреб, виявлені та підтримці обдарованих дітей.

Вчителі біології спрямовують свою роботу на здобуття старшокласниками навичок самостійної науково-практичної, дослідницько-пошукової діяльності, шляхом залучення учнів до олімпіад, турнірів та конкурсів.

Протягом п’яти років їх вихованці є учасниками та переможцями  районних та обласних етапів Всеукраїнських олімпіад з біології та екології, а саме: 2020 році учениця 10 класу (Варич К.) , здобула ІІІ місце у ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з біології, учениця 11 класу (Вовкотруб Ю.) – ІІІ місце із екології. Також учні закладу є постійними учасниками Всеукраїнськоїї гри «Геліантус» де були відзначені дипломами та сертифікатами. 

Під час перевірки проведено вивчення рівня навчальних досягнень учнів у формі  контрольних та самостійних  робіт.

Таблиця результатів виконання контрольних   робіт  з біології:

   

Клас

К-сть учнів

у класі

Викону-

вали роботу

Рівень навчальних досягнень

Якість знань

%

Середній бал

Початковий

Середній

Достатній

Високий

6-а

12

12

-

4

7

1

66,7%

7,5

6-б

15

13

9

4

-

-

0%

2,4

7

20

18

1

1

10

6

88,9%

8,2

8-а

12

11

1

3

5

2

38,9%

7,3

8-б

14

10

7

2

-

1

10%

3,5

10

8

5

-

1

4

-

80%

6,8

11

15

11

-

1

9

1

90,9%

8,2

Разом

   91

80

18

16

35

11

57,5%

6,3

 

Аналіз результатів контрольних робіт показав, що не всі учні засвоїли програмовий матеріал. Середній бал навченості учнів з предмету біологія по школі становить – 6,3.  22,5 % від загальної кількості учнів, що писали роботи мають низький рівень знань, середній  20 %, достатній – 43,7 % і високий 13,8 %.

         Більшість учнів 6-9 класів засвоїли навчальний матеріал з біології. Проте окремі учні не знають визначень біологічних понять та термінів; частина учнів не вміє застосовувати свої знання для вирішення практичних завдань

         Учні не вміють пояснювати взаємозв'язки будови і функціонування рослинного, тваринного організму; давати загальні характеристики видів, класів. Роблять помилки при встановленні  відповідності і послідовності   між органами і виконуваними функціями, між поняттями та визначеннями цих понять. Частина десятикласників не орієнтуються у визначенні біологічних понять і термінів. Погано справились з завданнями, що містять завдання  відкритою форми. Окремі 11 класники не справилися із розв’язанням задач з генетики.

Письмові контрольні роботи для перевірки навчальних досягнень відповідали діючим шкільним програмам із біології  та екології на рівні обов'язкових державних стандартів.

 

НАКАЗУЮ:      

 

1. Визнати стан викладання біології і екології та рівень навчальних досягнень учнів з даного предмету на належному   рівні.

 

2.Вчителям біології Балагуті Ф.М., Іванюк О.Я.:

 

2.2 Забезпечити практичне спрямування у викладанні біології та удосконалити  систему роботи щодо формування практичних умінь та навичок учнів.    

   Постійно         

2.3.Здійснювати сучасний підхід у викладанні біології, застосовуючи ефективні форми та методи для розвитку творчих здібностей школярів.

Постійно

2.4 Активізувати роботу з обдарованими дітьми, щодо підготовки науково-дослідницьких робіт, участі в олімпіадах ,залученню їх до роботи у секціях  МАН.

Постійно

2.5. З метою підвищення ефективності стану викладання біології використовувати комп’ютерні технології у навчальному процесі,  відповідні інформаційні програмні засоби  та ефективно використовувати можливості Інтернет ресурсів.

Постійно                                                                                                                                                              

        

3. Керівнику ШМО природничо-математичного циклу Лесю В.П. розглянути на черговому засіданні МО стан викладання біології, шляхи подолання недоліків та підвести підсумки.

                                                                                       Згідно з графіком проведення ШМО

Директор                                                                Олексій СВИСТУН


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень