Наказ Про підсумки моніторингу стану викладання предмета «Захист України» у 10-11 класах
Про підсумки моніторингу стану
викладання предмета «Захист України»
у 10-11 класах
На виконання річного плану роботи на 2022/2023 н.р. заступником директора протягом лютого 2023 року вивчався стан викладання предмета «Захист України» у 10-11 класах.
Під час вивчення відвідано і проаналізовано уроки та позакласні заходи, проведено бесіди з учителями та учнями, досліджено рівень навчально-матеріального й методичного забезпечення, рівень навчальних досягнень учнів, перевірено стан ведення вчителями відповідної документації.
Конституція України визначає захист Вітчизни обов’язком громадян України, найважливішою функцією держави. Безпека людини, її життя і здоров’я визнаються найвищою соціальною цінністю. У статтях 17 та 65 Конституції України визначено, що захист суверенітету і територіальної цілісності України є найважливішими функціями держави, справою всього українського народу.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 26 лютого 2020 року №143 з 1 вересня 2020 року назву навчального предмета «Захист Вітчизни» змінено на «Захист України». Він вивчається на підставі діючого законодавства та входить до інваріантної складової Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня, затверджених наказом МОН України. «Захист України» є обов’язковим навчальним предметом, який вивчається в ліцеї впродовж 10 і 11 класів та під час навчально-польових занять (зборів) і навчально-тренувальних занять (дівчата). Оцінка за навчально-польові заняття (збори) НПЗ і навчально-тренувальні заняття (дівчата) НТЗ виставляється окремо від семестрових (після другого семестру) та визначає підсумкову (річну) на рівні з семестровими.
Курс «Захист України» в ліцеї викладається окремо у хлопців та дівчат у 10-11 класах. Учитель Захисту України – Балагута Федір Миколайович (27 років педагогічного стажу), вища кваліфікаційна категорія, за фахом учитель географії та біології, має військове звання «старшина». Основи медичних знань викладає учитель, Іванюк Олеся Яківна (15 років педагогічного стажу), перша кваліфікаційна категорія, за фахом учитель біології та хімії.
Відповідно до Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня», затвердженої наказом МОН від 20.04.2018 N408 (у редакції наказу МОН від 28.11.2019 No1493 зі змінами, внесеними наказом МОН від 31.03.2020 N464) у 2022-2023 навчальному році передбачено 2 год. на тиждень.
Освітній процес здійснюється відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 19.08.2022 № 1/9530-22 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу та викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2022/2023 навчальному році».
Ведення шкільної документації (календарних, поурочних планів) здійснюється згідно з вимогами навчальної програми з предмета. Вчителі недостатньо забезпечений методичною літературою, фаховими періодичними виданнями.
Основною організаційною формою предмета «Захист України» є урок, що проводиться згідно з програмою та розкладом занять. Урок починається (у юнаків) із шикування, виконання Гімну України, перевірки готовності класу до уроку та тренування за тематикою уроку протягом 3-5 хвилин. З уроку починається й виховання учнів, цього найважливішого фактору розвитку особистості, а постановка та реалізація виховних цілей уроку здійснюються в єдності з освітніми цілями. Реалізація виховних цілей, виховних вимог уроку – один із найважливіших елементів сучасного навчання, так як виховне середовище на уроці дозволяє розкрити потенціал учнів, реалізувати їх природні задатки і можливості.
Освітній процес будується на засадах гуманізму, демократизму, застосуванні особистісно орієнтованого навчання. Стосунки між учнями та вчителем, а також учнів між собою підтримуються на зразок взаємовідносин між військовослужбовцями Збройних Сил України.
Сучасний урок – це логічно закінчений, цілісний, обмежений певними рамками відрізок освітнього процесу. Тому Балагута Ф.М. визначає для себе ті форми роботи, які для нього найприйнятніші, відповідають сучасній парадигмі освіти. Саме на уроці відбуваються основні процеси навчання, виховання і розвитку особистості.
Заняття проводяться на базі кабінету, у спортивному залі та на спортивному майданчику. Вимогам щодо проведення навчальних занять відповідають навчальні місця для вивчення стройових прийомів, занять із тактичної і фізичної підготовки. Навчальний кабінет забезпечений таблицями, навчальними посібниками, макетами зброї, протигазами. Учитель і учні дотримуються правил ТБ під час користування зброєю, виконання стройових команд, занять із прикладної фізичної підготовки, у поведінці при виникненні надзвичайної ситуації. Під час здачі нормативів учителем враховуються фізіологічні особливості, стан здоров'я та релігійні погляди учнів.
У ході відвідування навчальних занять встановлено, що уроки характеризуються раціонально вибраною структурою, доцільно визначеними навчальними, виховними та розвивальними завданнями. Переважають комбіновані уроки, в яких поєднується повторення вивченого та засвоєння нового матеріалу. Уроки «Захисту України» містять теоретичну частину, яка проводиться у кабінеті, і практичну частину, яка реалізується у спортивному залі, на спортивному майданчику. Федір Миколайович дотримується вимог до організації занять із предмета «Захист України», здійснює індивідуальний підхід з урахуванням стану здоров’я, рівня фізичного розвитку. На практичних заняттях учитель формує навички виконання прийомів з військової справи, медико-санітарної підготовки, відпрацювання навичок стройової ходьби. Заняття проводяться з метою закріплення і удосконалення умінь і навичок, набутих у процесі навчання, та розвитку готовності до діяльності в умовах екстремальної обстановки.
На уроках предмета «Захист України» у дівчат, учениці готують повідомлення, а також відпрацьовуються практичні навички щодо надання першої допомоги, користування індивідуальними засобами захисту (аптечками, протигазами, перев’язувальними матеріалами, засобами захисту шкіри). Олеся Яківна уміло поєднує розповідь і самостійну роботу учениць. На різних етапах уроку учитель використовує мультимедійні презентації та наочності: таблиці, малюнки, макети, схеми. Учитель використовує ІКТ, чітко прослідковуються міжпредметні зв’язки з хімією, біологією. У процесі вивчення нового матеріалу, закріплення та перевірки засвоєння його учнями Іванюк О.Я. реалізує принципи навчання: доступності, проблемності, зв’язок навчання з життям, диференціації; застосовуються методи демонстрації, діалогічний, інформаційно-повідомлюючий, пояснювальний. Простежується система роботи щодо виділення зі змісту виучуваного матеріалу найголовнішого.
Підвищення ефективності уроку – головне завдання учителя. Одним із дієвих способів реалізації цього є відповідна організація самостійної роботи. Тому педагоги пропонують написання рефератів, повідомлень, організовують самостійну роботу на різних рівнях: репродуктивному, частково-пошуковому, творчому.
Перевірка класних журналів показала, що основним видом оцінювання навчальних досягнень учнів із предмета «Захисту України», як і повинно бути, є тематичне. Основними формами і методами контролю є усне поточне опитування, виконання письмових самостійних робіт, тестування, індивідуальних завдань тощо. Оцінюється також виконання нормативів з вогневої та тактичної підготовки, прикладної фізичної підготовки, медико-санітарної підготовки, основ цивільного захисту, оволодіння теоретичними знаннями та застосування їх на практиці. Якість виконання нормативів визначає рівень індивідуальної підготовки учнів. Важливими умовами успішності занять із предмета є висока дисципліна, організованість, відповідальність учнів.
Рівень навчальних досягнень учнів 10-11 класів за результатами семестрового оцінювання (І семестр) відображено в таблиці:
Клас
|
Учнів за списком
|
Рівень навчальних досягнень |
|
||||||||
Високий |
Достатній |
Середній |
Початковий |
Якісний показник навчання |
Вчитель |
||||||
К-ть |
% |
К-ть |
% |
К-ть |
% |
К-ть |
% |
||||
10 |
8 |
7 |
87,5 |
1 |
12,5 |
- |
- |
- |
- |
100 |
Іванюк О.Я. |
11(д) |
9 |
7 |
77,8 |
2 |
22,2 |
- |
- |
- |
- |
100 |
Іванюк О.Я |
11(х) |
6 |
3 |
50 |
3 |
50 |
- |
- |
- |
- |
100 |
Балагута Ф.М. |
Отже, навчальний матеріал із предмета старшокласники засвоїли на високо-достатньому рівні.
Щорічно з метою практичного закріплення рівня знань, умінь та навичок учнів наприкінці навчального року проводяться навчально-польові заняття (збори).
Військово-патріотичне виховання реалізується через зміст уроків предмета «Захист України», проведення пошукової роботи, бесід, зустрічей із ветеранами, уроків мужності. Щорічно до Дня Збройних Сил України учитель організовує та проводить військово-спортивні змагання між учнями 10-11 класів, де вихованці демонструють уміння і навички, здобуті на заняттях курсу «Захист України». Ці заходи формують почуття патріотизму, любові до свого народу, його історії, культурних та історичних цінностей, виховують громадянські почуття і свідомість, повагу до Конституції та інших законів України, розвивають здібності учнів до аналізу зовнішнього та внутріполітичного становища, формують прагнення до оволодіння військовими знаннями, відповідним рівнем фізичної підготовки та витривалості, підвищують престиж військової служби, проводиться професійна орієнтація молоді, розвиток мотивації, спрямованої на підготовку до захисту Української держави і служби у Збройних Силах України. У 2022-2023 н.р. змагання не відбулися у зв’язку із введенням воєнного стану в Україні.
На жаль у цьому навчальному році гуртка військово-патріотичного спрямування для учнів 7-11 класів немає.
Навчально-матеріальна база не в повній мірі відповідає рекомендованому переліку основних об’єктів навчально-матеріальної бази з предмета «Захист України».
На підставі вищезазначеного, з метою підвищення рівня проведення занять з предмета «Захист України», удосконалення навчально-матеріальної бази та покращення військово-патріотичного виховання
НАКАЗУЮ:
1. Вважати стан викладання предмета «Захист України» на задовільному рівні. 2. Вчителям Балагуті Ф.М., Іванюк О.Я.:
2.1. Продовжити роботу щодо підготовки учнів до захисту України, до служби у Збройних Силах України та інших військових формуваннях, визначених законодавством.
Постійно
2.2. Урізноманітнити типи і структуру уроків, використавши при цьому інтерактивні технології навчання.
Постійно
2.3. Приділяти особливу увагу та активізувати позакласну роботу з предмета, роботу з обдарованими дітьми з підготовки їх до Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри Сокіл «Джура».
Постійно
2.4.Залучати учнів до роботи в парах, групах, індивідуально, над проєктами, здійснювати диференційований підхід у навчанні., дотримуватись дидактичних і методичних вимог до процесу навчання.
Постійно
3. Контроль за виконанням даного наказу покласти на заступника директора з навчально-виховної роботи Лавриненко А.В.
Директор Олексій СВИСТУН