2021-2022
ЗАТВЕРДЖЕНО Директор Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Буцької селищної ради ________________ Олексій СВИСТУН «____» ____________ 2021 р. |
ПОГОДЖЕНО В.о начальника гуманітарного відділу Буцької селищної ради ________________ Людмила ДАНИЛЮК «____» _______ 2021р. |
РІЧНИЙ ПЛАН
роботи практичного психолога
Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів
Буцької селищної ради
Коваленко Віти Василівни
на 2021-2022 навчальний рік
Вступ
Опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів що знаходиться за адресою смт Буки, вул.Пушкіна,2. В школі навчається 225 учнів.
У психологічній службі закладу працює соціальний педагог та практичний психолог Коваленко Віта Василівна.
Психологічна служба в структурі освіти є складовою частиною державної системи охорони фізичного і психічного здоров’я молодих громадян України і діє з метою виявлення і створення оптимальних соціально-психологічних умов розвитку особистості.
Основною метою діяльності психологічної служби системи освіти є підвищення якості та забезпечення доступності послуг у сфері практичної психології, спрямованих на збереження і укріплення здоров’я, підвищення адаптивних можливостей, створення умов для повноцінного і гармонійного розвитку усіх учасників освітнього процесу, посилення розвивального і виховного компонентів системи освіти, захист психічного і соціального здоров’я дитини на всіх рівнях навчання.
Основними принципами діяльності соціального педагога є законність, дотримання і захист прав дитини, системність, індивідуальний підхід, доступність, конфіденційність, відповідальність за дотримання етичних та правових норм.
Соціальний педагог у своїй діяльності керується Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю», «Про охорону дитинства», «Про соціальні послуги» іншими законами України, «Конвенцією ООН про права дитини». постановами Верховної Ради України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, а також Листом МОН від 18.07.2019 № 1/9-462 "Про пріоритетні напрями роботи психологічної службі у системі освіти на 2019-2020 н.р.", Листом МОН від 24.07.2019 № 1/9-477 "Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України", Наказом МОН від 02.10.2018 № 1047 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами", Листом МОН від 18.05.2018 № 1/11-5480 "Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству" та іншими нормативними документами.
І. Аналітична частина
Аналіз
роботи психологічної служби за 2020-2021 рік
До складу психологічної служби закладу входить соціальний педагог та практичний психолог Коваленко Віта Василівна
Діяльність психологічної служби у 2020 - 2021 навчальному році була спрямована на виконання Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», програм діяльності та інструктивних листів Міністерства освіти і науки України, розпоряджень голів обласної і районної державних адміністрацій, наказів управління освіти і науки Черкаської ОДА, районних програм, інших нормативних документів щодо розвитку психологічної служби освітньої галузі, а також на виконання основних завдань і пріоритетних напрямків діяльності, визначених річним планом роботи.
Пріоритетними завданнями в діяльності психологічної служби були:
- здійснення соціально-педагогічного супроводу дітей – сиріт, дітей під опікою, дітей, які знаходяться в складних умовах проживання, дітей – напівсиріт, дітей з неповних сімей, дітей – інвалідів, дітей, які проживають в сім’ях групи ризику, дітей з багатодітних сімей,
- організація необхідної консультативної психолого-педагогічної допомоги дітям, підліткам, які потребують піклування і підтримки (діти з обмеженими фізичними можливостями, сироти, напівсироти, діти-інваліди);
- організація соціально-психологічного обстеження, надання консультативної допомоги дітям та батькам з багатодітних, неповних, неблагонадійних та інших проблемних сімей; сприяння здійсненню превентивного виховання, профілактики злочинності, алкоголізму і наркоманії, шкідливих звичок серед підлітків;
- організація отримання діагностичних відомостей про учнів школи;
- організація допомоги педагогічним працівникам в опануванні й розробці інноваційних програм і технологій, консультування з питань аспектів розвитку, навчання, виховання учнів;
- організація профілактичної роботи з попередження девіантної поведінки;
- підтримка взаємозв’язку школи з іншими організаціями з метою реалізації захисних функцій соціального педагога.
Протягом навчального року соціальним педагогом була проведена наступна робота: діагностична, консультативна, профілактична, просвітницька, організаційно – методична.
Соціальний педагог протягом 2020/2021 н.р. здійснювала соціально-педагогічний супровід здобувачів освіти, колективу, осіб, які потребують піклування; просвітницьку та профілактичну роботу серед учасників освітнього процесу з питань запобігання та протидії домашньому насильству, у тому числі стосовно дітей та за участю дітей, булінгу, торгівлі людьми, злочинності, алкоголізму, наркоманії тощо. Також було вивчено та проаналізовано соціальні умови розвитку здобувачів освіти, класу, шкільного колективу в цілому.
Соціальний педагог брала участь у роботi педагогічної ради, семiнарах; плануванні і реалізації завдань соціалізації здобувачів освіти, адаптації їх у новому колективі і соціальному середовищі; надано допомогу дітям, що потребують посиленої педагогічної уваги та мають особливі освітні потреби.
Також психологічна служба сприяла взаємодії школи, сім’ї і суспільства у вихованні здобувачів освіти, їх адаптації до умов соціального середовища, забезпечувала консультативну допомогу батькам; захищав права здобувачів освіти від будь-яких видів і форм насильства; формував у здобувачів освіти відповідальну поведінку, культуру здорового способу життя, збереження репродуктивного здоров’я; брав участь у попередженні конфліктних ситуацій, що виникають під час освітнього процесу, запобіганні та протидії домашньому насильству.
В закладі створено банк даних дітей з інвалідністю та ООП; банк даних малозабезпечених та багатодітних сімей. Під особливою увагою соціального педагога знаходяться учні “групи ризику” та учні схильні до правопорушень.
Постійно учні пільгового контингенту залучаються до участі в шкільних та позашкільних виховних заходах, конкурсах, вікторинах, спортивних змаганнях. З метою формування здорового способу життя, учні залучаються до спортивних секцій і гуртків. Багато учнів пільгових категорій та девіантної поведінки охоплені гуртковою роботою.
Серед питань, з якими батьки зверталися до соціального педагога найбільш вагомими є: проблема самовдосконалення, розвитку власних здібностей і компетенцій, проблема професійного самовизначення, розвитку власних здібностей і компетенцій, індивідуальні особливості розвитку, проблема самооцінки дитини.
Основними причинами звернень педагогів до соціального педагога є: питання, що пов'язані з асоціальними проявами у поведінці учнів, готовність до навчання та труднощів у навчанні, вікові та індивідуальні особливості розвитку, проблеми самооцінки дитини. Перші позиції серед звернень учнів до соціального педагога обіймають – проблема самовдосконалення, розвитку власних здібностей і компетенцій, проблема професійного самовизначення, проблема стосунків з однолітками, вікові та індивідуальні особливості розвитку, проблеми самооцінки дитини.
Найбільш вагомими питаннями, якими звертаються до фахівців психологічної служби громадські організації та державні установи є: питання допомоги дітям та сім'ям в СЖО, проблема професійного самовизначення, проблема самовдосконалення, розвитку здібностей та компетенцій учнів.
Соціальний педагог брала участь у виконанні державних та регіональних програмах, які передбачають проведення із зазначеної тематики, профілактичних заходів (Виховні години: «Кримінальна відповідальність неповнолітніх», інформаційні хвилинки «Шкідливість алкоголю та тютюнопаління», «Правила безпечної поведінки і інтернеті», «Зупинимо СНІД разом», «Запобігання торгівлею людьми та експлуатацією дітей») тренінги: «Я- моє здоров'я – моє життя», «Профілактика булінгу в учнівському середовищі»; Акція «16 днів проти насильства», Тиждень толерантності, Тиждень психологічної служби. Виступ на батьківських зборах на тему «Роль батьків у створенні позитивної мотивації у навчанні дітей», «Суспільна активність підлітка, як ознака готовності до дорослого життя», «Профілактика насильства жорстокості та насильства в дитячому середовищі. Небезпечні ігри». Більше уваги приділено до такого явища як булінг. Велику роботу зроблено з педагогічним та учнівським колективом для запобігання цього явища.
Фахівець дотримувалися методичних рекомендацій щодо організації професійної діяльності в умовах карантину. Працюючи дистанційно склала адаптований план роботи на період карантину з чітким визначенням терміну роботи та цільових груп. В план роботи були включені заходи з таких розділів річного плану: «Консультування», «Просвіта», «Зв'язки з громадськістю», «Організаційно-методична». Надавалися рекомендації просвітницького та профілактичного спрямування у мережі facebook, viber. А також брала участь у різних вебінарах, та проходила онлайн-курси.
Отже, психологічна служба ставить перед собою на меті такі завдання: забезпечення, збереження і зміцнення фізичного, психологічного, соціального, морального здоров'я особистості;
- формування моральної свідомості, моральних якостей, соціально значущих орієнтацій і установок у життєвому самовизначенні і моральної поведінки;
- створення сприятливих умов у мікросоціумі для розвитку здібностей та реалізації можливостей людини, його позитивного потенціалу в соціально корисних сферах життєдіяльності, попередження тупикових ситуацій в особистісному розвитку;
- надання комплексної соціально-психолого-педагогічної допомоги і підтримки;
- створення комфортного, гуманізованого виховного простору в мікросоціум;
- соціально-педагогічний супровід дітей з особливими потребами;
- Профілактика саморуйнівної поведінки, жорстокого поводження, насильства, булінгу.
ІІІ. Змістова частина
Напрями діяльності з учасниками освітнього процесу закладу освіти |
Термін проведення |
Де і з ким проводиться |
||
І. Діагностика |
||||
Складання соціальних паспортів 1-11-х класів |
Вересень |
Класні керівники 1-11-х класів |
||
Спостереження за поведінкою учнів на уроках та в позаурочний час. |
Протягом року |
Діти пільгової категорії |
||
Визначення рівня вживання алкоголю серед учнів |
Листопад |
Здобувачі освіти середніх та старших класів |
||
Вивчення міжособистісних відносин у класному колективі. Метод “Соціометрія”. 2-9класи |
Жовтень Березень |
Здобувачі освіти 2-9-х класів |
||
Виявлення труднощів шкільної адаптації: проектні методики «Моя школа», «Я і школа», «Я і світ навколо мене», «Що мені подобається в школі?» |
Вересень, жовтень |
Здобувачі освіти 1,5,10 класів |
||
Дослідження особливостей сімейного виховання учнів схильних до девіантної поведінки |
Березень |
Здобувачі освіти схильні до девіантної поведінки та їх батьки |
||
Виявлення дітей, які страждають від насилля і пригнічення. Анкетування |
Жовтень, Лютий |
Здобувачі освіти 5-11 класів |
||
Виявлення дітей із суїцидальними нахилами Анкетування |
Листопад, березень |
Здобувачі освіти 7-11 класів |
||
Вивчення обізнаності учнів про формування навичок здорового способу життя.(анкетування)
|
Грудень Квітень |
Здобувачі освіти 5-10 класів |
||
Проведення діагностики виявлення інтернет-залежності в учнів 8-9 класів |
Лютий |
Здобувачі освіти 5- 9 класів |
||
ІІ. Профілакика, у тому числі розвиток соціальних навичок |
||||
Робота з учнями із сімей, охоплених соціальним супроводом |
Протягом навчального року |
Здобувачі освіти охоплені соціальним супроводом, школа, сім’я |
||
Контроль за відвідуванням школи учнями та спостереження за поведінкою учів на уроках, перервах |
Протягом навчального року |
Здобувачі освіти пільгових категорій, школа |
||
Попередження негативних явищ в учнівському середовищі в тому числі жорстокого поводження, правопорушень, торгівлі людьми, порушень прав людини |
Протягом року |
Здобувачі освіти |
||
Заняття з елементами тренінгу «Жити – це щастя»
|
Протягом навчального року |
7-8 класи |
||
До всесвітнього дня боротьби зі СНІДом:
|
Грудень |
Здобувачі освіти 8-11 класів |
||
Круглий стіл „Що таке жорстока поведінка?” |
Січень |
Здобувачі освіти 7 клас |
||
Заняття з елементами тренінгу “ВІЛ та СНІД- які вони є… |
Грудень |
Здобувачі освіти 7-8 класів |
||
Робота з дітьми групи ризику, зони ризику і дітей СЖО |
Протягом року |
Здобувачі освіти всіх вікових категорій |
||
Тренінгове заняття «Шкідливі звички та їх наслідки» |
Протягом року |
Здобувачі освіти 9 класу |
||
Гендерне виховання. Проведення з учнями старших класів заняття з питань гендерного виховання. |
Лютий |
Здобувачі освіти 10-11класів |
||
Діалог з учнями «Як не стати жертвою торгівлі людьми». |
Жовтень |
Здобувачі освіти групи ризику |
||
Профілактика девіантної поведінки |
Протягом року |
Здобувачі освіти групи ризику |
||
Участь у проведенні Ради профілактики |
Протягом року |
Здобувачі освіти групи ризику |
||
Рання профілактика педагогічної занедбаності дітей і підлітків |
Протягом року |
Здобувачі освіти |
||
Профілактика суїцидальної поведінки |
Протягом року |
Здобувачі освіти |
||
ІІІ. Навчальна діяльність |
||||
ІV. Консультування |
||||
Надання рекомендацій вчителям та класним керівникам щодо регулювання взаємовідносин в учнівському колективі, щодо поліпшення стосунків між учнями. |
Протягом навчального року |
Діти пільгових категорій, батьки, опікуни, піклувальники, вчителі
|
||
Індивідуальне консультування батьків, щодо попередження шкільної та соціальної дезадаптації дитини.
|
За запитом |
Батьки учнів молодших, середніх та старших класів |
||
Консультування учнів 9-х-та 11-х класів з питань професійного самовизначення та їх подальшого працевлаштування |
Лютий |
Здобувачі освіти «групи ризику», та позбавлені батьківського піклування |
||
Консультативна підтримка дітей позбавлених батьківського піклування та їх опікунів |
Протягом року |
Здобувачі освіти позбавлені батьківського піклування та їх опікуни |
||
Консультування учнів з метою попередження правопорушень та асоціальної поведінки |
Протягом року |
Здобувачі освіти |
||
Індивідуальне консультування і допомога дітям групи ризику, зони ризику і дітей СЖО. |
Протягом року |
Здобувачі освіти всі вікових категорій |
||
Індивідуальні консультації з питань інклюзивної освіти |
Протягом року |
Батьки,педагогічні працівники |
||
V. Зв'язки з громадськістю
|
||||
Співпраця з селищною радою проведення профілактичних спільних рейдів
|
Протягом року
|
Опкунська рада при ОТГ |
||
Проведення спільних заходів з працівниками дільничої амбулаторії загальної практики сімейної медицини |
Протягом року |
Працівники лабораторії ЗПСМ |
||
VІ. Просвіта |
||||
Ознайомлення учнів, батьків, педколективу із законодавчою базою та внесенням до неї змін шляхом бесід, інформаційних повідомлень, роздачі інформаційних пам’яток.
Демонстрація фільмів з метою зміни ставлення до різних соціальних проблем: - Торгівля людьми; - Шкідливі звички; - Інфекції, які передаються статевим шляхом Акція «16 днів проти насильства»
Профорієнтаційні лекції для визначення у підростаючого покоління професійних якостей. |
Протягом року
Жовтень Листопад
Грудень
Листопад |
Вчителі
Учасники освітнього процесу
9-11 класи |
||
Виступ на педагогічних радах 1.Педрада " Взаємодія школи і сім΄ї як важлива складова формування сучасної особистості” 2.Попередження жорстокого поводження з дітьми, профілактика насильства над ними. 3. Організація системи профілактики правопорушень серед дітей та підлітків на основі гуманізації сучасної школи.» |
Протягом року |
Вчителі |
||
Виступ на батьківських зборах
Забезпечити проведення просвітницької роботи з батьківською громадськістю з питань правового виховання, попередження асоціальних проявів в учнівському середовищі. |
Протягом року |
Батьки |
||
VІІ. Організаційно-методичний |
||||
Складання плану роботи;
Складання та опрацювання списків дітей школи Робота з документами: опрацювання нормативно-правових актів, написання листів, позовів та інше. Участь у навчально-методичних семінарах (нарадах) психологів та соціальних педагогів району. Підготовка до проведення тренінгів, бесід, діагностичної, корекційно -розвивальної та просвітницької роботи. Підготовка до виступів на батьківських зборах, педагогічних радах, нарадах, семінарах. Участь у благодійних акціях Підготовка соціально-педагогічного інструментарію. Опрацювання результатів соціально-педагогічних досліджень. Робота в бібліотеці, самопідготовка
|
Протягом року |
Соціальний педагог |
||
VІІІ. Соціально – захисний напрям |
||||
Забезпечення дотримання норм охорони та захисту прав дітей і підлітків: - безкоштовне харчування в шкільній їдальні дітей – сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, дітей батьки яких перебували в АТО; - безкоштовне відвідування заходів, які організовує та проводить школа, позашкільні заклади та заклади культури ; - забезпечення дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування єдиними учнівськими квитками; |
Протягом року |
Діти пільгових категорій |
||
Інформаційні зустрічі для опікунів |
Протягом року |
Опікуни |
||
Інформаційні зустрічі для батьків багатодітних сімей |
Протягом року |
Батьки багатодітних сімей |
||
Виховні години з учнями схильних до девіантної поведінки |
Протягом року |
Учні схильні до девіантної поведінки |
||
Індивідуальна робота з різними групами дітей |
Протягом року |
Здобувачі освіти |
||
Відвідування учнів вдома, бесіди з батьками (опікунами) |
За потребою Протягом року |
Здобувачі освіти |
||
Проведення рейдів «Урок», «Учень вдома», «Вечірній час» |
Протягом року |
Класні керівники ЗВР, здобувачі освіти |
||