ПРОТОКОЛ надання ППД людині з ознаками страху
ПРОТОКОЛ
надання ППД людині з ознаками страху
Психологічні та організаційні заходи |
|
Ознаки |
Перший рівень |
Захоплення уваги об'єктом, що викликає страх, нездатність самостійно "відволіктися" від нього ("не бачить" інших стимулів, через що виглядає "неуважним", робить помилки, діє не зовсім адекватно до ситуації). |
Оцінити небезпечність ситуації для себе і постраждалого. Убезпечитись. Усі наступні дії виконувати з урахуванням фактору небезпечності ситуації. |
Зробіть припущення щодо стимулів (об'єктів), які найбільш пов'язані з виникненням реакції страху. Спробуйте прибрати їх з поля уваги (з поля зору, слуху тощо). |
|
Сильне серцебиття, збліднення, поверхневе дихання. |
Допоможіть постраждалому оволодіти собою: покладіть його руку собі на руку (ви маєте бути спокійним), щоб він відчував ваше спокійне дихання. Спонукайте його дихати з вами в одному ритмі. Керуйте процесом: "Вдих ... видих ... вдих ... видих". Дихайте глибоко і рівно. Можете використати дихальну вправу для заспокоєння (вдихайте глибоко в живіт і повільно видихайте). Дайте попити холодної води (нехай п'є дрібними ковтками) чи дайте посмоктати м'ятну цукерку (сам процес ковтання, смоктання заспокоює, відволікає увагу від зовнішніх об'єктів). |
Сильне напруження м'язів (особливо тих, що відповідають за згинання рук), яке заважає робити координовані, плавні рухи (рухи "ривками"). |
|
Знижений контроль власної поведінки. Можливе намагання втекти з місця небезпеки. |
|
Якщо постраждалий говорить, то слухайте його, проявляйте зацікавленість, співчуття, розуміння, терплячість. |
|
Відволічіть його від ситуації, яка викликає реакцію страху, задавайте питання чи просіть зробити щось, що займе його увагу (перелічити речі в приміщенні, пограти в ігри на телефоні тощо). |
|
Розімніть найбільш напружені м'язи плечей, передпліччя, шиї, потилиці (обов'язково запитавши дозволу). |
|
Запропонуйте вправу "Безпечне місце". Спробуйте мобілізувати власні ресурси постраждалого для подолання страху, актуалізуючи важливі для нього мотиви. |
|
Другий рівень |
|
Оцінити здатність постраждалого адекватно оцінювати ситуацію, контролювати свою поведінку |
|
Навчити вправам, що суб'єктивно знижують гостроту переживання небезпеки, наприклад, "Безпечне місце" |
|
Порадити батькам/близьким наглядати за потерпілим. Прийняти рішення щодо здійснення заходів постійного нагляду та психологічної або медичної допомоги. |
|
Третій рівень |
|
Консультація з метою визначення психологічних особливостей, які стали підґрунтям для реагування на стресову ситуацію страхом (особливості емоційно-вольової сфери). |
|
Консультація щодо формування здатності до саморегуляції психічних станів, посилення смислової регуляції діяльності. |
|
Навчання вправам, що суб'єктивно знижують гостроту переживання небезпеки, наприклад, "Безпечне місце". Порекомендувати заняття спортом чи фізичними вправами. |